Lila blomkålssoppa med parmesan.

När man öppnar kylskåpet och det enda som finns är lila blomkål, så har man ju nästan inget annat val än att göra lila blomkålssoppa till middag. Receptet är ursprungligen hämtat här, men med lite små ändringar.


Man behöver lila blomkål, lök, vitlök, parmesan, hönsbuljong, smör, salt, peppar, vatten. Jag hade dessutom i lite vitvinsvinäger och om ni har grädde hemma så är det alldeles kanon att ha i det också. Sen hackar och steker man lök plus vitlök i smör i en kastrull i några minuter. Häll sen i vatten, buljong och blomkål i små bitar och låt det koka i ungefär 12 minuter. Sen är det bara att mixa soppan, ha i cirka en fjärdedels deciliter riven parmesan och smaksätta med resten av ingredienserna tills det blir som man vill ha det. Och resultatet blir en så här fin soppa!




Kommentarer
Postat av: Hanna - Mode, smyckestillverkande och min vardag

Låter gott!

2011-10-19 @ 17:37:08
URL: http://hannafialotta.blogg.se/
Postat av: M.

Jag kokade lila blomkål häromdagen men min blev bara grå. Jag vill också ha en fin lila soppa.

2011-11-15 @ 14:29:10
URL: http://an0rakcity.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0