Lägenhetsklaustrofobi.

Min hem - min älskade lägenhet i mitt älskade midsommarkransen som rymmer många älskvärda minnen - ger mig klaustrofobi. Att aldrig komma härifrån. Min kanske största skräck. Att aldrig starta något nytt. Mellan dess väggar, tak och sneda golv, där den personen jag blivit fått växa fram, sitter nu en snart-inte-längre-tonårssjäl och undrar om det är omgivningen som blivit mindre eller jag som blivit större. För väggarna, taken och de sneda golven börjar närma sig varandra, och i mitten sitter jag. Det börjar bli svårt att hitta syremolekyler nu. Varför öppnar jag inte bara dörren och går härifrån? Ett feberdrömsliknande tillstånd där banden till saker, ting och människor som inte längre betyder något (eller betyder de kanske allt?) håller mig kvar.

Det påminner om känslan av att inte få av sig en alldeles för liten tröja. Man drar och sliter blir varm och svettig. Fyller lungorna. Försöker en gång till. Omöjligt. Tröjan sitter där den sitter och skaver och gör det svårt att andas. Så många erfarenheter, soliga dagar, gnisslande tänder, första-gångare, musikaliska upptäckter, ups and downs detta plagg varit med om. Nu är det fyllt av hål som inte går laga, som ingen ens försöker laga. Hål som gör att kylan får fäste i själen och hjärtat. Och den där jävla tröjan går inte att få av.

Snart tar jag fram saxen. A simple cut and it will all be over.

Kommentarer
Postat av: Josefine Laul

Du skriver intressant.

2011-10-14 @ 06:06:53
URL: http://josefinelaul.blogspot.com
Postat av: Katja

Word!

2011-10-17 @ 11:16:39
URL: http://www.coloursofkatja.se
Postat av: Helena Ljunggren

Du har en riktigt bra blogg. Texterna är välskrivna!

2011-10-18 @ 08:50:32
URL: http://www.helenaljunggren.com/
Postat av: Kajsa

Flytta med mig till australien!!!!! du kan jobba där hela våren istället för här i sverige! Det enda du behöver är pengar till flygbiljetten, och kanske om vi ska på sån där working holiday startvecka, så kan vi börja jobba sen!! Annars kan du alltid fly hem till mg och hålla mig sällskap! Puss, love u!

2011-10-18 @ 16:04:43
URL: http://forthethrill.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0